Jedným z hlavných problémov, ktorým dnes firmy s úžasnými produktami alebo službami čelia, je zaujať nového zákazníka a vysvetliť mu všetky benefity produktu skôr, než vypne reklamu alebo odíde z webu. V dobe tzv. informačného šumu, kedy sa na nás valia informácie z každej strany, reklama beží všade, kde sa pozrieme a nikto na nič nemá čas, je ťažké dostať človeka na hodinovú prezentáciu, kde mu odprezentujete svoj produkt.
V dnešnej dobe musíte vedieť predať do 30-60 sekúnd, inak strácate pozornosť potenciálneho zákazníka. Ak predávate cez internet, potrebujete si pripraviť krátku prezentáciu, ktorú ak uvidí váš potenciálny zákazník, klikne na váš web a získa motiváciu nakúpiť. A práve to rieši výťahová prezentácia. V tomto článku si vysvetlíme, čo to je a ako si takúto prezentáciu môžete pre svoju firmu pripraviť aj vy.
Predstavte si, že rozbiehate firmu, pre ktorú hľadáte investora. V tom nastane situácia, že do výťahu s vami nastúpi miestny investor a vy máte len 45 sekúnd (kým výťah vystúpi na posledné poschodie) na to, aby ste ho oslovili, zaujali a dohodli si s ním stretnutie. Čo by ste mu povedali? Ako by ste využili týchto 45 sekúnd na to, aby ste ho zaujali natoľko, že si na vás nájde ďalší deň hodinu svojho drahého času?
Ok, vy asi nebudete s vašim zákazníkom každý deň cestovať výťahom, ale môžete napríklad používať reklamu na YouTube. V nej máte 6-15 sekúnd, kedy sa reklama nedá preskočiť a za týchto 15 sekúnd, kedy máte pozornosť potenciálneho zákazníka, ho potrebujete zaujať natoľko, aby stopol video, ktoré si chcel pozrieť a klikol na váš web. Na internete máte len pár sekúnd pozornosti od potenciálnych zákazníkov a to, čo im za týchto pár sekúnd poviete, rozhodne o tom, koľko ľudí na vašu reklamu na internete klikne a následne nakúpi.
Ak si pripravíte výťahovú prezentáciu, predaj vašich produktov bude oveľa jednoduchší, či už predávate osobne alebo cez internet.
Ak aplikujete štruktúru výťahovej prezentácie do vašej marketingovej komunikácie na internete a podľa nej vytvoríte reklamné videa, či texty, niekoľkonásobne viac zákazníkov klikne na vašu reklamu a zakúpi si na vašom webe. Poďme sa pozrieť na to, ako by takáto prezentácia mala vyzerať.
Prvých 5 sekúnd – počas prvých 5 sekúnd musíte nadviazať na problém, ktorý zákazník rieši. Dajme tomu, že predávate účotvný softvér. Veta, ktorou by ste mohli začať, je napr.: “Aj vy riešite účtovníctvo vo vašej firme zastaralým spôsobom cez účtovníčku?” Takotou vetou zaujmete každého podnikateľa, ktorý potrebuje riešiť účtovníctvo a používa na to účtovníčku. Jednoducho prvou vetou poukážete na problém/potrebu, ktorú váš potenciálny zákazník môže riešiť.
5-20 sekúnd – následne po tom, čo sme otvorili tému zákazníkovej potreby/problému a on vám odpovie “áno, používam účotvníčku” (v prípade, že ozaj cestujete výťahom), je vhodné problém zveličiť, teda z malého problému urobiť veľký – vymenovať všetky problémy a následne premostiť na riešenie. Na to môže slúžiť podporná veta, ktorá zákazníkovi potvrdí, že riešenie, ktoré používa teraz, je naozaj zlé a potrebuje niečo lepšie. Takáto veta by mohla znieť nasledovne: “Tak to vás chápem – stále behanie za účtovníčkou, nosenie papierov, žiaden prehľad v dokumentoch, ešte že my používame efektívnejšie softvérové riešenie.” Ako môžete vidieť, prvou vetou sme poukázali na problém v skratke – neefektívne riešenie účtovníctva. Druhou dlhšou vetou sme už ale zhrnuli všetky negatíva tohto riešenia, vďaka čomu si zákazník uvedomil, že je to naozaj problém, ktorý potrebuje riešenie. Začať negatívami, resp. problémami, ktoré trápia vášho zákazníka, je najefektiívnejší spôsob, ako získať pozornosť a vzbudiť záujem dozvedieť sa o riešení viac.
20-40 sekúnd – po tom, čo sme zatlačili na slabé stránky zákazníka – poukázali sme na jeho problémy a stručne sme ich vymenovali, je čas odprezentovať riešenie, ktoré tieto problémy rieši. Teraz je čas predstaviť produkt/službu. Takáto veta môže znieť: “My vo firme používame účtovný softvér XYZ, takže účtovníctvo máme automatizované cez umelú inteligenciu, stačí nám len nahrať faktúru z emailu, všetky údaje máme online a automaticky sa nám vygeneruje aj účtovná závierka. Nemáme s tým žiadne starosti a všetko je automatizované.” Takýtomto vymenovaním hlavných benefitov produktu ste získali srdce zákazníka, ten je práve nadšený a túži po tom zistiť viac. Je čas vyzvať ho k akcii – kde si vie prečítať viac a kde si vie tento náš produkt kúpiť.
40-45 sekúnd – na záver zákazníka vyzveme k akcii. Ak by sme reálne boli vo výťahu, dali by sme mu vizitku, na internete ho odkážeme na webstránku. Výzva k akcii môže znieť napr.: “Ak máte záujem alebo chcete viac informácií, choďte na web XYZ.sk a vyskúšajte to.” Takto nažhavený zákazník, ktorého sme zaujali cez vymenovanie jeho problémov, následne poukázali na riešenie jeho problémov a ukázali mu cestu, kde k tomuto riešeniu príde, je otvorený nákupu.
Jednoduchá výťahová prezentácia urobí zázraky. Ak je vytvorená správne a použijete ju v reklame alebo v úvode webu, kedy máte len pár sekúnd na to, aby ste zákazníka zaujali, urobí vo vašej firme zázraky. Ak však neviete, ako takúto online výťahovú prezentáciu vytvoriť alebo na to nemáte priestor, môžete to nechať na nás.
Vytvoríme vám video (ktoré si ľudia pozrú radšej, než by mali čítať dlhé texty), v ktorom behom 30-60 sekúnd odprezentujeme váš produkt/službu a celý scenár videa postavíme na štruktúre výťahovej prezentácie. Takéto video môžete používať v reklamách, na sociálnych sieťach, aj na webe. Behom pár sekúnd tak každý pochopí, čo robíte, ako vaše produkty/služby fungujú a ako môžu vašim potenciálnym zákazníkom pomôcť, čoho následkom je viac predajov a efektívnejší online marketing. Viac zistíte na tomto odkaze.